Uncategorized

Hur blir jag en morgonperson?

Det ärliga inlägget!

Eftersom jag valt att börja inlägget med att säga: Ärlighet woop woop, så ska jag nog erkänna att jag i skrivande stund klockan 07.48 får kämpa med att hålla ögonen öppna. Eller rättare sagt: jag får tvinga min kropp att inte lämna stolen den sitter på och gå tillbaka till sängen. Varför är det så svårt att vakna vissa morgonar? Och varför är det så svårt att veta hur man skriver morgon i plural? Så många frågor så lite energi!

Men, jag har några knep i skjortärmen för att ändå klara att gå upp 6.30 eller tidigare dom flesta dagar. Här är dom!

Nummer 1: Gå upp samma tid varje dag! Så ofta som det går försöker jag se till att ställa klockan på samma tid på morgonen. Då intalar jag i alla fall mig att kroppen ställer sig in på att gå upp. Det underlättar inte det jobbiga med att gå upp tidigt ibörjan men efter en vecka eller två kanske du till och med vaknar innan klockan *höjd ögonbryns emoji*

Nummer 2: Gör något som väcker dig! Om din anledning till att gå upp tidigt är jobbet eller skolan så kanske du redan har denna punkten färdig. Men om du går upp tidigt för att hinna med mer saker på dagen: gör något direkt. Ta på dig kläder snabbt och gå en liten promenad kring ditt hus eller längs din gata. Eller hoppa in i duschen direkt. Gör något så att du inte ligger kvar i sängen och försöker vakna där: I hate to break it to you men det kommer aldrig att hända!!

Nummer 3: Var brutal! Om din viljestyrka inte räcker för att du ska resa dig ut sängen när klockan ringer och pallra dig till duschen för att vakna av att det kalla vattnet: gör vad du måste göra. Ställ din väckarklocka på andra sidan rummet. Ja, till och med jag får rysningar nu! Men det är nästan en vattentät metod för att komma ur sängen. Det funkar, trust me!

Nummer 4: Gå och lägg dig! Skratta du på andra sidan skärmen men jag tänkte faktiskt följa upp det väldigt obvious-a tipset med ett faktiskt sov tips. För att kunna gå upp tidigt måste man gå och lägga sig tidigt. Det är matte (tror jag?!?!?!). Vad jag gör för att somna tidigt på kvällar jag inte känner mig sömnig är att läsa. Jag skulle vilja påstå att vem som helst (nästan) kan läsa sig till söms. Extra tips till dem som vill ta det till en extra nivå är att läsa en halvtråkig bok. Ögonen får jobba, hjärnan blir trött!

Nummer 5: Träna! Om du fortfarande har svårt att somna tidigt för att kunna gå upp tidigt är ett annat tips träning. Nu menar jag tyvärr inte att träna på att bli en morgonmänniska utan faktisk träning på en gym, typ. Jag tycker om att träna på kvällen. Det gör att mycket oro från dagen försvinner och min hjärna kan slappna av samtidigt som min kropp blir trött. En win-win situation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.